Informatie over Dieselpest

Schragen zetten is weer gelukt
2 november 2024
Hellingen 2024
9 november 2024
Schragen zetten is weer gelukt
2 november 2024
Hellingen 2024
9 november 2024

Beste Leden,

Onlangs stond in het AD een artikel over Dieselpest. Frits heeft dat samengevat in het volgende bericht.
Sommige leden weten al over dieselpest,maar voor wie er niet bekend mee is of als opfrisser.

Dus lees het goed en voorkom zo bacteriële aangroei in je tank na de winter!

Diesel_info_blijdorp

Gevreesde dieselpest kan eigenaren van campers, auto’s en boten duizenden euro’s schade opleveren

Dieselpest of dieselplaag is een verschijnsel dat vooral bij dieselmotoren voorkomt, maar in uitzonderlijke gevallen ook benzinemotoren kan treffen. Volgens experts wordt het alleen maar erger doordat er meer biobrandstof wordt toegevoegd.

Onder dieselpest wordt de vorming van micro-organismen verstaan, zoals schimmels, bacteriën of gisten die een bioslib veroorzaken in de dieselbrandstof. Deze micro-organismen kunnen brandstofleidingen en brandstoffilters verstoppen en motoren beschadigen. De problemen kunnen zich in theorie ook voordoen bij benzinemotoren met een hoge bijmenging van biobrandstof E10, E85 of E100.

Volgens de ADAC, de Duitse evenknie van de ANWB, komt deze vorm van brandstofvervuiling echter ‘niet significant’ voor in motoren van auto’s. De diesel wordt hier constant verbruikt en blijft zelden langdurig in de tank. In campers en vooral boten en landbouwvoertuigen is de kans
op dieselpest veel groter, omdat ze vaak langere tijd niet worden gebruikt. Ook klassieke auto’s die lange tijd in de stalling doorbrengen lopen een hoger risico omdat micro-organismen dan langere tijd de kans krijgen om te groeien en te vermenigvuldigen.

Organische oorsprong
Benzine en diesel hebben van zichzelf al een organische oorsprong. Het gaat hierbij namelijk om koolstofchemische verbindingen die zijn ontstaan uit fossiele planten en dieren. De toevoeging van meer biobrandstof en het daardoor nog hogere organische gehalte in diesel zorgt voor betere
leefomstandigheden voor micro-organismen, bacteriën en schimmels. Wanneer deze organismen overmatig groeien ontstaat bioslib, dat voor interne verstoppingen kan zorgen.

Een van de effectiefste preventiemethoden is het tijdig vervangen of verbruiken van biodiesel. Door de brandstof lang te laten staan, wordt de verspreiding van micro-organismen aanzienlijk ondersteund. Daarom moet de biodiesel uiterlijk na zes maanden worden gebruikt of vervangen. Sommige eigenaren zweren bij het volledig vullen van de tank vóór de winterstalling om ophoping van water door condensatie te voorkomen. De bacteriën gedijen namelijk op water. Water in brandstof ideale voedingsbodem Dieselbrandstof bevat echter al water, volgens de EU-norm EN 590 tot 200 milligram per kilogram brandstof. Biodiesel bevat zelfs tot 500 milligram. Water komt daarnaast ook via de ventilatiekanalen de tank binnen. Als in het voorjaar de temperaturen stijgen of jouw camper of boot in een verwarmde loods staat, wordt de tank volgens de ADAC een echte kweekvijver voor
bacteriën en dus voor dieselpest. Wanneer je je voertuig lange tijd niet gebruikt, is het beter om de tank helemaal leeg te maken.

Er bestaan preventieve maatregelen en alternatieve (dure) brandstoffen)
https://www.liqui-moly.com/nl/nl/marine-super-diesel-additive-p003647.html#25004

Zie ook een artikel van WSV de Engel
https://wsvdeengel.nl/sites/default/files/assets/pg-docs/Dieselpest%20een%20gevaar.pdf